tisdag 5 april 2022

Rovan och Radiostation

 I dag har jag varit ner till garaget där min kära Rover 75 står, ja jag var dit igår också och satte på batteriladdaren.

Jag hade igång den och körde en tur förra sommarn, då startade den utan problem. Men igår så ville den ha lite mera ström för att starta. Det fick den och idag small den igång direkt.

Det blev en provtur på 2 mil, allt verkad fungera, ac är det nog lite för lite gas i tror jag. Det blev inte så kallt som det brukade bli om man drog på för fullt. Farthållaren kom jag inte på hur man startade så den vet jag inte om den fungerade, men det gjorde den när jag ställde in den för två år sedan. Sedan så skulle jag naturligtvis köra igång radion, efter som batteripolen var borttagen när jag laddade så stod det i displayen slå in code. Coden hade jag men hur gjorde man när man la in den? Jag provade en gång men det var fel så då tänkte jag att det får räcka med det. Gör jag fel för många gånger kanske den låser sig helt. Nu vet jag, Googlade på det. I sommar är det tänkt att han ska få rulla lite mera.





Radiolådans utseende och alla installationerna är nu klara, det återstår att fästa upp och ordna till alla kablar. Det blev mera än jag hade tänkt mig, men det var ju lite roligt att koppla in lite ljuseffekter i bakgrunden. Högtalarna sitter ovanpå lådan, men de är kopplade så att jag kan köra ut var och en i hörlurarna för att höra bättre och stänga ute ovidkommande ljud.

Baksidan ska alla antennutgångar sitta i, där saknas det lite detaljer som jag måste skaffa, chassi kontakterna har jag men jag behöver fler antenn kablar med kontakter som ska gå mellan en del enheterna. Från 27 Mhz Radio blir det en till slutsteget en mellan SWRmätaren en till koaxialomkopplaren och från den blir det treutgångar till chassikontakten. Jag har tre olika antenner till den, vilket gör att det blir tre utgångar. Jag kan ju byta kabel i antennutgången men det blir lite krångligt, nu behöver jag bara vrida om till den antenn som jag ska köra från.

Samma för 69Mhz radion den får två utgångar till att börja med, och lilla 155 Mhz radion får bara en utgång.

 //Per

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar