onsdag 22 november 2023

FORSHAG IGEN

Jag var till min syster och svåger. Det var inget speciellt ärende, men jag fick känna lite hur däcken gick också. Jag köpte en 69 radio av min kompis Conny, men jag ville ha en med Ccir. Det var det inte i den, men det har jag i den andra 69 som är hemma. Jag fick testa en annan av Conny som det fanns i, den funkade perfekt som jag ville ha den. CCir fungerar så här, När jag är ute med bilen och ska ha tag på Gudrun t.ex. Då kan jag slå in ett femsiffrigt nummer i min radio, då skickas sifferkombination ut från min radio, och det är ju ingen annan som har den sifferkombination mer radion hemma. Då startar radion hemma upp sig och skickar en svarston tillbaka som bekräftar att det har gått fram till radion hemma, då börjar radion hemma pipa högre och högre om hon inte svarar. På det viset kommer hon inte att höra annan radiotrafik på den kanalen utan att någon sänder den sifferkombination som radion hemma har. Det är en fem siffrig kombination, och går den fram då går det samtala också. samma sak om Gudrun hemma vill ha kontakt med mig på radio, då skickar hon sifferkombinationen som radion i bilen har. Om jag inte hört mobilen eller av någon annan anledning inte svarar, då piper radion. Men åter till när jag åkte till Forshaga, då hade jag gjort upp med den som köpte radion som jag inte ville ha på grund av att det inte hade ccir, vi skulle göra lite förbindelse prov när jag var i de trakterna. Han bor i Kil ca en mil från Forshaga. Nu är det så att det är en ganska hög höjd alldeles intill Forshaga, naturligtvis i riktning mot Kil, Det gick fram men inte så bra, då åkte jag ut på vägen som går utanför Forshaga upp mot Deje på andra sidan höjden. Där gick det jätte bra, ca 9 Km från varandra, det var ganska bra ändå. Han har antenn sittande på fönsterbläcket på andra sidan huset, då får vi vara nöjda med att det fungerade så bra som det gjorde. Det är meningen att han ska ha den radion i sin husbuss när han är ute med den. Han har sedan tidigare en 27 Mhz radio i Husbussen. Han är med i vår fina grupp ”Vi med komradio i husbilen”. Vi har känt varandra sedan tidigare, så vi har haft kontakt med varandra på 27 Mhz radion sedan tidigare, plus vi har legat på campingplats med våra bussar tidigare.

//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar