torsdag 1 augusti 2024

Lite Radio igen

 

 

Det har gått flera månader sedan jag skrev senast, bussen är igång och varit ute på lite turer med oss. Det blev stor översyn efter vatten läckage från varmvatten beredaren. Vi trodde berg säkert att den hade frusit sönder under vintern, vi glömde tappa ur den inför vintern. Men konstigt nog hade det gått bra inget som vi kunde hitta hade gått sönder. Det blev en prov resa med övernattning, Det verkade som allt fungerade som det skulle. Men det var som vanligt, kylskåpet bråkad lite innan det startade på gasol. Det brukar vara så varje år så jag var inte orolig. Den första turen blev ute på Brattforsheden vid kittelfältet bara 15 km hemifrån. Nästa resa blev ner till Hova och Hovariddarspel, där låg vi några nätter innan vi for vidare till Svärmor och hennes stuga ute i skogen. Det blev några nätter där också innan vi vände av hemåt. Det har inte varit något vidare väder, mycket regn nästan varje dag. Vi skulle träffa mina systrar vi Skivtjärn utan för Deje på fredagen. Så vi hade några dagar i mellan. Vädret började bli bättre, vi bestämde att vi vattnar blommorna och tar rätt på posten sen drar vi ut igen innan vi ska vara vid Skivtjärn. Det blev ut på heden igen, där träffade jag en person med husbil som hade en antenn som påminde om komradio antenn på taket. Jag gick och knackade på, han var jätte trevlig och berättade att det var som jag trodde en komradio antenn. Det blev lite radio prat och sedan kom vi in på Zello, jag frågade om han hade Zello? Ja jag tror det säger han, och mycket riktigt så hade han det i mobilen. Jag berättade om vår FB grupp ”Vi med komradio i husbilen”. Att vi använder bara de fria frekvenserna, då kan alla som vill vara med. Man skulle ju önska att alla hade samma frekvens, det är ogenomförbart på grund av att många har sina små handapparater som de använder när de åker tillsammans med några andra. De apparaterna går några hundra meter, det räcker ju när de åker eftervarandra och åt samma håll. Det är 5 olika frekvensband som är fria att använda 27,69,155,444 och 446 mhz. Det är meningen att det ska vara så billigt som möjligt och fungera. De frekvenserna har jag tagit fram olikfärjade dekaler för är de. Tanken med det är att möter jag en som jag ser har samma dekal som mig, ex Blå med siffrorna 69 på vet jag att han ligger på kanal 8 på 69 mhz, samma med Gul 155 ligger på kanal 1 av de fria.


Har jag samma så är det ju bara att ropa till. Det finns ett sätt till som är billigast, det heter zello det kan man köra på mobilen. Till Zello har jag också tagit fram en dekal, den står det Zello på och under det VKH. ”Vi med komradio i husbilen”.

//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar