Mina tankar i dag.
Söndagen den 16 oktober 2022
Vet ni vad krympflation betyder? Det betyder smyghöjningen
av varor, de tror att konsumenterna inte ser att det smyghöjer priserna. T.ex.
kaffe, istället för att höja priset som är brukligt. Nej då minskar de mängden
i förpackningen, i Löfbergs fall men 50g det ser man inte på förpackningens
storlek. Jag menar för konsumenten gör det inte stor skillnad men för Företaget
Löfbergs gör 50g per förpackning mycket, Om de lastar 15 lastbilstrailer om
dagen som jag tror är många fler men vi säger 15 st, en sådan lastar 33 pallar
och det är 300 kg på varje pall, jag vet inte hur tung varje pall är men vi
säger 300 kg. Förut var det alltså 600 halv kilos förpackningar per pall. Nu när
det är 50g mindre i varje förpackningarna det skulle motsvara 18 kg mindre på
varje pall. Varje trailer lastar 33 pallar alltså 594 kg mindre än förut. Nu är
det så att när pallarna inte är så tunga kan visa trailer ha mellan balkar då
kan de ställa i två våningar. Då blir det en ”osynlig” vinst till på 594 kg per
trailer. Om vi bortser från dubbel ställda trailer och lastar minst 15 trailer
per dag, så skulle Löfbergs tjäna in 8.9 ton kaffe per dag. Allt detta på att
de minskade ner med 50 g/förpackning. Det var bara ett exempel på hur det går
till att lura konsumenten. Toalettpappir, den sorten vi köper det är den handlar
om, det kan vara olika från andra papperssorter. För det första har varje rulle
blivit minst en cm kortare. Och den har blivit ännu mera lösrullad, det
resulterar i att varven i rullen kanar åt sidan på rullen och tar i kanten på
hållaren. Vad blir resultatet av det? Förutom att papperet går sönder och
tillverkaren tjänar på varje rulle en extra slant. Och hur många rullar går det
på en sådan lastpall som väger mycket mindre än kaffet?
Men så går det till, det är konsumenten som drabbas i
slutändan som vanligt.
//
Per
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar