onsdag 13 september 2023

NU BLIR DET LITE RADIO IGEN

 Jag försöker skriva något på gruppen ”Vi med komradio i husbilen” så ofta som jag kommer på något att dela med mig av. Senas var det om räckvidden på olika frekvenser. Jag har ju testat många av det som är aktuella i gruppen 27, 69, 155, 444, och 446mhz. Själv har jag testat alla mot varandra med mina egna apparater. Och jag vet hur långt under olika förhållande de olika frekvenserna går. Nu var det någon som påstod att 155 och 446 skulle på sin höjd gå ett par km. Vi har testat under olika förhållande och kunnat konstatera att de går betydligt längre, 4-5 km var i de flesta fall inga problem. Men kan säga att 446 är mera känsligt vad det gäller i kuperad terräng. Han sa att han hade instrument att mäta med, men jag har gjort mina tester i verkligheten så jag tror att verkligheten är nog mer överensstämmande i det fallet.

Att 27 Mhz är en bra frekvens på många sätt, den går långt och kräver inte några större krångel att få igång. Men för 27 Mhz kräver en ganska lång antenn. Det finns kortare antenner för frekvensen som inte är längre än en meter, en sådan har jag på bussen men det fungerar dåligt med den. Det ställer till lite problem på husbilarna med en lång antenn, än värre för husbussar som är ännu högre. Men det får man väga för och emot hur man vill ha det med antennerna. Jag fick ett uppslag från en kompis hur man kan lösa det, knyt en fisklina i toppen på antenn och dra ner den lite från takluckan. Då är problemet löst när man åker, när man stannar är det bara att släppa upp den. Idén var ju kanon bra. Men jag har inte gjort det än, men så kommer jag att göra. Bussen har vi inte ställt in ännu, men jag tror inte det blir något mera i år. September månad kan vara fin men kan också vara regning och kallt. Vi får se hur vädret blir det bra till helgen så kanske det blir en tur till.

//Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar