fredag 18 februari 2022

Det var fel skissen

 

Min tankar i dag

Ett OS silver till Sverige var ju fint, men det som mina tankar går till i dag är gårdagen i verkstan. Dagen var tänkt till att slutföra dragningen av el till fläktarna i lådan. Men som vanligt stötte jag på problem, hade skiss på hur reostaten för att reglera hastigheten med skulle kopplas. Men nej det var inte rätt, gör om och gör rätt. Löder om kopplar ur och börjar om, kollar upp skissen igen men det är ju rätt. Testar igen, spänningen visar konstant 4,3 V ut som ska vara minst 12 V. Upptäcker då att jag får någon form av bakström, radion som var inkopplad på 12 V startade när fläktarna skulle starta men inte fläktarna. Ny koll på skissen och letade reda på en ritning på den samma, det visad lika på den också.

Så skulle det inte kopplas.


Nu var det bara att försöka mäta fram hur det ska vara, om jag inte gör som det visar och prova att kopplat på ett annat sätt. Då visade det sig att det var fel på skissen, det skulle inte kopplas som det visade där. Väl omkopplat och nya lödningar så fungerade det som det skulle, och radion startade inte heller. Lade ner minst 2 timmar på att leta fel, men skam den som ger sig. Nu ska högtalarna kopplas in som jag vill ha det, ska ju kunna köra vilken radio som helst av de tre ut i hörlurarna, och de andra ut i högtalarna. Som tur är så har jag min svåger som hjälper till när det krånglar, jag blir jätte arg när det inte fungerar som det ska. Men Tommy han är lugn och sansad i alla lägen som tur är.

Radio lådan ska målas vad det lider, och front plexiglasskivan ska bytas ut mot en ny. Det har tillkommit lite problem under byggets gång som ska göras om, fick inte plast med en del för jag var för skennerös med utrymmet på SWR apparaterna.

Det ska byggas in två termometrar också, den ena för att ha koll på värmen slutstegets låda och den andra värmen i stora lådan.

Bak sidan kommer att bli en träram med vit plåt som chassi kontakterna ska sitta i, den kommer att bli fällbar så det ska vara lätt att komma år inuti. Att det blir vit plåt beror på att när lådan står på instrumentbrädan i bussen så blir det ganska varmt mot rutan.

Verkstan har jag i källaren hos min syster och svåger, jag är så glad att jag får vara där med mina grejer, det är en stor upp offring från deras sida. Visst har jag hjälpt dem med lite renovering, men det uppväger inte att jag får ha mina maskiner där.

    //Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar