måndag 6 juni 2022

Nästan allt är klart

 

Mina tankar i dag går till radiolådan, eller rättare sagt radiostation, mina hörlurar har jag testat mot alla radioapparater i station.


Det fungerade som jag hade tänkt mig, att kunna köra ut ljudet från vilken radio jag ville in i hörlurarna plus att kunna köra alla tre apparaterna till hörlurarna samtidigt. Hörlurarna laddas i ett ställ som man får ladda från 230 V, Jag tog helt enkelt bort själva omvandlaren från 230V till 12 v och tar nu laddningen från station istället.

Ska sätta dit en liten säkringshållare extra för Slutsteget, Fläktarna, Det extra 12 V uttaget på baksidan och Bakgrundsbelysningen.

Nu ska ju allt detta drivas också med 12 Volt också, det första alternativet är att ta strömmen från batteriet i bilen och låta den stå och gå på tomgång. Det andra att ta ström från ett fristående batteri som är möjligt och bra alternativ då får jag inga störningar från bilens elsystem heller. Jag har ett 145 A batteri som är hyfsat bra.

Men här kommer slutliga lösningen, Till radiostation från 145 A batteriet, och laddning från en fristående generator.

Jag hade i sommarstugan en 12 Volts generator från en bil som drevs av en gräsklipparmotor, den tog jag hem till en kompis som fixade igång den igen efter minst 30 års stillestånd.

Om motorn på generatorn stör då ställer jag den bara en bit från bilen så funkar det tror jag och jag slipper ljudet från motorn också.

Sedan till Micktofonhållarna, jag gjorde en hållare på en arm som går att svänga och höja till den nivå man vill ha (Det fattas lite målning bara på den

När det var klart så skulle det ju naturligtvis in lite bakgrunds ljus i den också. Sedan var det dags att sätta på mickhållarna, själv klart hitta de jag bara två st. men det löser jag med att till 69 Mhz radion har jag en stav mick med hållare. Den passar utmärkt och är minst lika bra som den andra, då kommer jag ifrån en sak som jag inte gillar med micken som sitter på nu. Den micken har en inbyggd högtalare i sig också, då slipper jag ljudet ur den.

 //Per


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar