fredag 12 augusti 2022

Hur har helgen varit?


Hur har helgen varit? Jo den har varit jätte fin tycker jag.

Helgen började redan på onsdagen, Hämtade vår buss fridá i Storfors där hon står när vi inte är ute med henne.

Etapp 1. Tankning i Otterbäcken vid båttappen, någon påstod att den dieseln är mer lik den gamla dieseln och har inte så mycket tillsatser. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att hon blev starkare i backarna, nu var ju tanken inte tom när vi tankade, Blandningen blev nog Nya dieseln 60 % och det som var kvar 40 %. Nästa tankning får bli i Otterbäcken också så då blir % talet mycket högre med den nya dieseln.   Fortfarande torsdag, Svärmors stuga tillverkning av nytt källock,


det finns ingen ström i stugan så det var bara att ta med elverket.

Visst kan man såga för hand med det är lite jobbigt att klyv såga brädor, så det fick alltså bil elsågen.

Det gick som en dans att få till locket. Vi övernattade vid stugan, för nästa dag skulle vi vara i Sjötorp på Göta kanal simmet.

Etapp 2 fredag Sjötorp

Vi hade vår vanliga platts på tomten till ägarna till kafé Baltassar. Där står också våra vänner Maria och Svante, det har blivit vår plats sedan vi inte fick stå på plattan vid torrdockan längre.

Det skulle bil Göta Kanalsimmet på lördagen så vi hade lite tid att umgås med Maria och Svante på fredagskvällen.

På lördagen kom Min syster Lena, Tommy, Maria, Kjell och svärmor också.


Gudrun skulle simma för tionde gången så det skulle bli ett jubileum men 10 års talltik. Det gick bra, det blev tioårs tallrik.


En talltik från gjuteriet i Lyrestad, jättefin och jätte tung.

2,7 Kg vägde den. Söndagen låg vi länge, vi tog farväl av Maria och Svante som åkte vidare. Vi förberedde oss för hemfärd vi också. Men på vägen hem tänkte vi att vi kan ju ta några dagar till med fridá ute i naturen någon stans.

Etapp 3 Brattforsheden

Vi åker dit, vi har hittat in en plats 3,3 km in i skogen till en fin sandstrand. Vägen dit var sladdad när vi var där och tittade. Det skulle inte bli några problem att ta sig dit med Fridá, det största problemet är att vända där.

Det stod en tysk husbil där när vi kom, vi störde inte dem och de störde inte oss.

Vädret kunde inte vara bättre, soligt och fint. Vi skulle grillade och hade det jätte fint, det kom en husbil till på måndagen som jag frågade om de ville grilla med oss, ja det kan vi göra sa de. Men senare sa de att de skulle de grilla själva. Men vi hade det fin grillade och mådde som man ska göra när det är fridagar.


Sista kvällen drog jag ner grillen, stollar och bord till stranden, det blev en kväll med solnedgång och naturligtvis grillat till ett glas bubbel. Vi skulle ju fira Gudruns tioårs medalj eller rättare sagt tioårs gjutjärnstallrik.

 



Den tredje i familjen han somnade på stranden, så vi fick fira själva .

 //Per

2 kommentarer:

  1. Det brukar bli trevligt när familjens alla 4 samlas, Frida, Morris, du och jag. Det var ett trevligt firande av mina 10 år i Göta Kanal. Tack för det, hjärtat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv mitt hjärta 💓

      Radera