När vi skulle åka till verkstad i dag startade den nästa direkt lite lite segare men inga problem. När vi kom hem, vi hade Saaben då ringde de från verkstad och frågade om jag hade tankat bensin. Det lukta bensin av bränslet sa han.
Nisse går på diesel och vid pumpen är diesel munstycket svarta och bensin gröna. Jag vet med mig att jag inte tankat med något grönt handtag. Nu började undersökningen hur detta har gått till. Först Gudde, har du tankat Nisse nyss? Jag tänkte Saaben är bensin och grönt munstycke, då skulle det kunna vara lätt att göra fel. Hon hade inte tankat på länge så det var uteslutet, när tankade jag senast? Jo i lördags i Molkom när vi åkte till Karlstad. Men jag är säker på att jag tankade med Svart munstycke på Pump 1. Jag tänkte, kan det vara så att några ungar har bytt plast huven på munstycket på jävelskap. Så den svarta var bensin och den gröna dieseln. Jag ringde till verkstan som ligger bredvid pumpen och frågade om han hade hört något om det.
Nu börjar jag fatta hur det ligger till, han säger till mig jag är inte den första som tankar fel här. Det ligger till så här, det finns två pumpar den norra är det bara diesel ett munstycke för lastbilar som har lite större flöde och en för personbilar. Den södra pumpen har två munstycken ett för bensin som är grönt och ett för E85 som också är svart. Jag tankade på lördagen ur den södra pumpen och tog det svarta munstycket. Nu har verkstan tömt min tank och fyllt i diesel istället. Att motorn, dieselpumpen och spridarmunstyckena har fått stryk, det kunde verkstan se men inte hur det kommer att påverka gången på motorn. Vi börjar med detta så får vi se hur det utvecklar sig, det är inte säkert det är så farligt för det var säkert 15-20 liter kvar och jag tankade för 300 kr och E85 kostar ca 28 kr/l , det skulle betyda att jag tankade ca 10 liter, Det ska bli mycket dyrt om jag blir tvungen att byta spridare och pump, det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att göra det.
Verkstan frågade vilken årsmodell det var, 2005 sa jag, otur för från och med 2005 blev det elektronink styrning på spridarna därför skulle det bli så dyrt att byta dem.
//Per
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar